سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آسمان آفتابی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آموخته ها

         برای انتخاب یک همسر مناسب در اسلام مواردی حائز اهمیت است که به اختصار برخی از آنها را برایتان ذکرمی نماییم .

                                امید است که با خواندن این مطلب انتخاب های سنجیده تری بنمایید:

                                                                خصوصیات شوهر مناسب

دیانت وتقوی: شوهری که متدین وبا تقوی باشد، حقوق همسرش را حفظ می کند وهیچ گاه درپی هوس های نامشروع نیست، به اواحترام می گذارد وازهرگونه ستم خودداری می کند.

امام باقر(ع) می فرمایند:‘’ شایستگی داماد درتقواودیانت وامانت اونهفته است؛ هرکس واجد این شرایط باشد درخواست وی را بپذیرید."’

حسن خلق: یکی ازویژگی های شوهرشایسته آن است که ازنظراخلاقی مهربان، خوشروونسبت به همسرش دوستی مخلص باشد.

حضرت رسول (ص) می فرمایند: هرگاه فردی به خواستگاری دخترتان آمد که ازنظردین واخلاق شما را راضی می کرد دخترتان را به ازدواج اودرآورید.

فعّال وتلاشگر: شوهرباید برای تأمین نیازمندی های مادی ومعنوی خانواده اش کوشش وفعالیت نماید. بدترین شوهر کسی است که درخانه بنشیند وهمسرش را برای تهیه مایحتاج خانه به کاروا دارد.

عفّت زبان: بیان، یکی ازعوامل تشکیل دهنده شخصیت است. کسی که درگفتارباکلمات توهین آمیزوفحش وناسزا دیگران را بیازارد، عفت زبان ندارد. چنین فردی قبل ازهرکس همسرش را مورد حمله قرارمی دهد ودربرابرهرچیزی که مطابق میلش نباشد به ناسزاگویی می پردازد. بنابراین، داشتن عفت زبان یکی ازخصوصیات یک شوهرشایسته  است 

سخاوت: فردی که خِسّت وبخل را برخود ودیگران روا دارد، شوهرخوبی نخواهدبود. بخشش وفراهم کردن رفاه و رونق دادن به زندگی خانواده ازطریق مال حلال ودست ودل بازبودن، ازخصوصیات یک شوهرخوب است. تهیه هدیه و کادوبرای همسرازاعمالی است که یک شوهرشایسته به مناسبت های مختلف انجام می دهد.

مهمان نوازی: مهمان نوازی و آداب معاشرت از اخلاق نیکو است و باید آقایان نیز از این صفت بهره مند باشند

آراستگی: همانطورکه شوهرمتوقع است همسرش آراسته باشد، خودش نیزباید به وضع ظاهرش برسدوازنظرلباس و نظافت دقت کافی بنماید. خیلی ازمردان به وضع ظاهرخود توجه ندارند وهمیشه مورد انتقاد واعتراض همسرخود قرار می گیرند.

امین بودن: مرد بایدازهرگونه پنهان کاری یا عدم صداقت با همسرش بری باشد؛ زن، امین اوواوامین زن باشد. در این صورت است که زندگی، سعادت وخوشبختی را به دنبال خواهد داشت.

اصالت ونجابت خانوادگی: ازویژگی هایی که درشوهراهمیت خاص دارد، یکی وراثت ودیگری محیط است که اصالت خانوادگی هردورا دربردارد. بنابراین دختران باید درنظرداشته باشند فردی را به شوهری برگزینند که ازیک خانواده نجیب وخوشنام بوده ودریک محیط خانوادگی سالم بزرگ شده باشد.

عاقل وخردمند: یکی ازویژگی های شوهرشایسته، داشتن هوش وذکاوت کافی وتخصص است. چنین شوهری آموزش لازم برای اشتغال به کسب حلال را دیده؛ وهراندازه علم وکمالش بیشتر، وهوش ودرایتش زیادترباشد ، شایسته ترخواهد بود.