سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آسمان آفتابی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آموخته ها

    نظر

 درود بر همه دوستان و همراهان همیشگی ؛
آیا تا کنون به بازی هایی که انجام می دهید فکر کرده اید ؟ آیا به چگونگی وضع قوانین هر بازی فکر کرده اید؟ شاید با دانستن این اطلاعات از بازیی که انجام می دهید لذت بیشتری ببرید .  


 فلسفه  پیدایش  تخته  نرد  

در زمان پادشاهی انوشیروان خسرو پسر قباد، پادشاه هند «دیورسام بزرگ» برای سنجش خرد و دانایی ایرانیان و اثبات برتری خود شطرنجی را که مهره های آن از زمرد و یاقوت سرخ بود، به همراه هدایایی نفیس به دربار ایران فرستاد و «تخت ریتوس» دانا را نیز گماردهء انجام این کار ساخت. او در نامه‌ای به پادشاه ایران نوشت: «از آنجا که شما شاهنشاه ما هستید، دانایان شما نیز باید از دانایان ما برتر باشند. پس یا روش و شیوهء آنچه را که به نزد شما فرستاده‌ایم (شطرنج) بازگویید و یا پس از این ساو و باج برای ما بفرستید». شاه ایران پس از خواندن نامه چهل روز زمان خواست و هیچ یک از دانایان در این چند روز چاره و روش آن را نیافت، تا اینکه روز چهلم بزرگمهر که جوانترین وزیر انوشیروان بود به پا خاست و گفت: «این شطرنج را چون میدان جنگ ساخته‌اند که دو طرف با مهره های خود با هم می‌جنگند و هر کدام خرد و دوراندیشی بیشتری داشته باشد، پیروز می‌شود.» و رازهای کامل بازی شطرنج و روش چیدن مهره ها را گفت. شاهنشاه سه بار بر او درود فرستاد و دوازده هزار سکه به او پاداش داد. پس از آن «تخت ریتوس» با بزرگمهر به بازی پرداخت. بزرگمهر سه بار بر تخت ریتوس پیروز شد. روز بعد بزرگمهر تخت ریتوس را به نزد خود خواند و وسیلهء بازی دیگری را نشان داد و گفت: اگر شما این را پاسخ دادید ما باجگزار شما می شویم و اگر نتوانستید باید باجگزار ما باشید.» دیورسام چهل روز زمان خواست، اما هیچ یک از دانایان آن سرزمین نتوانستند «وین اردشیر» را چاره گشایی کنند و به این ترتیب شاه هندوستان پذیرفت که باجگزار ایران باشد.
30 مهره  :  نشان گر 30 شبانه روز یک ماه
24  خانه  :  نشان گر  24 ساعت شبانه روز
4 قسمت زمین  :   4 فصل سال
5 دست بازی
:  5 وقت یک شبانه روز
2 رنگ سیاه و سپید  : شب و روز
هر طرف زمین 12 خانه دارد : 
12 ماه سال
تخته مرد  :  کره زمین
زمین بازی  : اسمان
تاس :   ستاره بخت و اقبال
گردش تاس ها : گردش ایام
مهره ها:  انسان ها
گردش مهره در زمین: حرکت انسان ها (زندگی )
برداشتن مهره در پایان هر بازی : مرگ انسان ها
اعداد  تاس  :
1 : یکتایی  و خداپرستی
2 : اسمان  و زمین
3 :  پندار نیک ؛ گفتار نیک ، کردار نیک
4 : شمال ، جنوب، شرق، غرب
5: خورشید ؛ ماه ، ستاره ، اتش ، رعد
6 :  شش روز افرینش
قطعا‍ً برای شما هم جالب بوده است و شاید کمی هم به فکر فرو رفته باشید ، من که واقعاً چند بار آنرا خواندم و هر بار هم کلی فکر کردم ....... 

                                                                                                                                                           یا حق     


آموخته ها

    نظر

تقسیم‌بندی انسان‌ها از دیدگاه دکتر شریعتی

1- آنهایی که وقتی هستند، هستند وقتی که نیستند هم نیستند. حضور عمده آدم‌ها مبتنی بر فیزیک است. تنها با لمس ابعاد جسمانی آنهاست که قابل فهم می‌شوند . بنابراین اینان تنها هویت جسمی دارند.
2- آنانی که وقتی هستند، نیستند وقتی که نیستند هم نیستند (مردگانی متحرک در جهان، خود فروختگانی که هویتشان را به ازای چیزی فانی واگذاشته‌اند. بی‌شخصیت‌اند و بی‌اعتبار، هرگز به چشم نمی‌آیند، مرده و زنده‌شان یکی است).
3- آنهایی که وقتی هستند، هستند وقتی که نیستند هم هستند (آدم‌های معتبر و باشخصیت، کسانی که در بودنشان سرشار از حضورند و در نبودشان هم تاثیر خود را می‌گذارند کسانی که همواره در خاطر ما می‌مانند، دوستشان داریم و برایشان ارزش قائلیم).

4- آنهایی که وقتی هستند، نیستند وقتی که نیستند، هستند (شگفت‌انگیز‌ترین آدم‌ها. در زمان بودنشان چنان قدرتمند و باشکوهند که ما نمی‌توانیم حضورشان را دریابیم اما وقتی که از پیش ما می‌روند نرم‌نرم و آهسته آهسته درک می‌کنیم . باز می‌شناسیم، می‌فهمیم که آنان چه بودند. چه می‌گفتند و چه می‌خواستند. ما همیشه عاشق این آدم‌ها هستیم. هزار حرف داریم برایشان اما وقتی در برابرشان قرار می‌گیریم، گویی قفل بر زبانمان می‌زنند. اختیار از ما سلب می‌شود. سکوت می‌کنیم و غرق در حضور آنان مست می‌شویم و درست در زمانی که می‌روند یادمان می‌آید که چه حرف‌ها داشتیم و نگفتیم. شاید تعداد اینها در زندگی هر کدام از ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد.

 

                                                                                                                                                                      یاحق


آموخته ها

    نظر

آسمانی ها سلام ؛

عشق ، عشق و باز هم جادویی به نام عشق چیزی که هر چه از آن بگوییم و بنویسیم باز هم کم است.

 خانه های ژاپن با دیوار هایی ساخته شده است که دارای فضای خالی هستند و آن را با چوب می پو شانند.

در یکی از شهر های ژاپن ، مردی دیوار خانه اش را برای نو سازی خراب می کرد که دید ، میخ از قسمت بیرونی دیوار به پایین کوبیده شده و  مارمولکی را میخکوب کرده بود .

مرد چشم بادامی ، دلش سوخت و کنجکاو شد.وقتی موقعیت میخ را با دقت بررسی کردحیرت زده شد و فهمید این میخ 10 سال پیش هنگام ساخت خانه به دیوار کوبیده شده اما... در این مدت طولانی چه اتفاقی افتاده است ؟ چگونه مارمولک در این 10 سال و در چنین موقعیتی زنده مانده ؛ آن هم در یک فضای تاریک و بدون حرکت ؟

مرد ژاپنی ، ناخواسته انگشت به لب گذاشت و به خود گفت :10 سال مراقبت بی منت ؛ چه عشق قشنگ و بی کلکی ! چطور موجودی به این کوچکی می تواند عشقی به این بزرگی داشته باشد اما خیلی وقتها ما انسانها از هم گریزانیم؟؟؟!!!


آموخته ها

      نمی دانم رابطه شما دوستان با جملات و عبارات تاکیدی چگونه است ؟ اما من به شخصه چندین مورد تجربه های خوبی داشته ام و توانسته ام علاوه بر ایجاد ارتباط با خدا به آرامش قلبی ، اطمینان و حتی آرزو و خواسته ام برسم به همین دلیل بد ندانستم چند جمله از کتاب  « قانون توانگری » نوشته « کاترین پاندر » را در این بخش نقل کنم. امیدوارم با نظرات ارزنده تان مرا یاری کنید.    ادامه مطلب...

آموخته ها

         برای انتخاب یک همسر مناسب در اسلام مواردی حائز اهمیت است که به اختصار برخی از آنها را برایتان ذکرمی نماییم .

                                امید است که با خواندن این مطلب انتخاب های سنجیده تری بنمایید: ادامه مطلب...

آموخته ها

      عشق راهی برای ابراز احساسات است....اما برای ابراز عشقتان نباید حتماً منتظر مناسبات و فرصـت های خـاص باشید.با به کار بستن ایـن عـادات سـاده اما مـــهــم در زندگـی خود، رابطه عشـقیتان را بیش از پیش رونـق بخـشید تا شـما نیز جزء زوج های خوشبخت به حساب بیایید. ادامه مطلب...